Coraz większy rynek placówek ochrony zdrowia oraz duża konkurencja wymusiła na placówkach poszukiwania możliwości poprawy funkcjonowania organizacji, która miałaby na celu pozyskanie nowych pacjentów. Decyzja o przyjęciu systemu zarządzania jakością jest strategiczną decyzją placówki, może mieć ona pozytywny wpływ na poprawę efektów działania organizacji. System zarządzania jakością w placówkach medycznych powinien być ukierunkowany na spełnienie wymagań pacjenta oraz badaniem jego potrzeb. Działanie placówki powinno opierać się wyznaczeniu procesów zachodzących w instytucjach oraz deklaracji liderów tych procesów.
Procesy powinny być ciągle monitorowane oraz udoskonalane – ważne jest zastosowanie tu Cyklu Deminga (PDCA- PLAN-DO-CHECK-ACT). Cykl ten jest podstawą dla funkcjonowania SZJ publikowanych przez ISO.
System zarządzania jakością ma swoje 7 zasad zarządzania jakością:
• orientacja na klienta,
• przywództwo,
• zaangażowanie ludzi,
• podejście procesowe,
• doskonalenie
• podejmowanie decyzji na podstawie faktów,
• zarządzanie relacjami.
Najczęstrzymi motywami budowania i utrzymywania Systemu Zarządzania Jakością według normy ISO 9001:2015 w placówkach medycznych jest chęć:
• zdobycia mocnej pozycji na rynku,
• konkurencyjność w stosunku do innych placówek,
• wzrost wiarygodności placówki,
• pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych,
• Podniesienie jakości usług medycznych,
• Pozyskiwanie nowych pacjentów.
Po wprowadzeniu i utrzymaniu SZJ, placówki medyczne często mogą pochwalić się korzyściami, m.in.:
• lepszą organizacją pracy,
• standaryzacją i formalizacją metod pracy,
• sprawniejszą komunikacją,
• jednoznacznym określeniem zakresów praw i obowiązków
• korzyściami marketingowymi.
Międzynarodowa norma ISO 9001 jest bardzo popularnym standardem, z którym zgodność jest potwierdzona certyfikatem firm zewnętrznych.